Varför man måste använda den nya tidens SEO för att nå kunder i Stockholm



Att nå kunder lokalt i Stockholm var förr i tiden en fråga om att synas och höras i lokala sammanhang. Annonsering i lokala tv- och radiostationer, reklampelare på strategiska platser och sponsring av lokala idrottsklubbar var alla populära sätt att nå ut till lokala kunder. Allt eftersom allt fler söker efter det mesta online räcker det inte längre till att finnas i gula sidorna och marknadsföra sig med dessa traditionella metoder. Man måste också kunna bli hittad för alla de söktermer som ens kunder använder när de söker efter den typ av produkter eller tjänster som ens företag arbetar med. Det är därför man måste arbeta extra hårt i dagsläget med SEO i Stockholm.
Oavsett vad det är just ditt företag arbetar med görs det garanterat en stor mängd sökningar varje dag i Stockholmsområdet som är relevanta för just ert affärsområde. Om ert företags hemsida inte rankar högt upp på Googles förstasida för så många av dessa söktermer som möjligt går ni miste om en stor mängd potentiella kunder. Dessa kunder kan dessutom vara ännu mer värdefulla än kunder du nått genom traditionell marknadsföring. Genom att kartlägga trafiken från sökmotorer och se hur dessa besökare agerar när de besöker din sida kan man nämligen lära sig väldigt mycket om sina kunder ch utforma framtida produkter och marknadsföring för att bättre passa dessa.
Att arbeta med SEO i just Stockholm kräver inte bara en bra kunskap om hur SEO i stort fungerar men också en bra lokalkännedom. Beroende på ens företag kan man ha kunder i hela landet, endast i Stockholmsområdet eller till och med främst från en enskild stadsdel. Genom den kartläggning man tidigare har gjort kan man arbeta allt bättre mot att nå just de rätta kunderna på rätt plats. Detta gör att ett målmedvetet och långsiktigt lokalt SEO arbete i Stockholm gör att man kan nå sina kunder med betydligt större träffsäkerhet än vad som någonsin tidigare har varit möjligt.

Hur går lokal SEO till?

Google har lagt ett allt större fokus på att serva sina användare med information som inte bara är ämnesmässigt relevant utan också geografiskt relevant. En användare i Stockholm som söker efter en biltvätt kommer inte få upp sökresultat för biltvättar i Göteborg. Det är därför viktigt att man utformar sin hemsida och bygger länkar till den på ett sätt som förankrar ens hemsida geografiskt. Detta sker genom att se till att alla adressuppgifter finns inmatade på Google Maps, att viktiga lokala register och hemsidor länkar till ens egen hemsida och att man nämns frekvent på andra lokala plattformar som Facebookgrupper och Twitterkanaler.  På detta sätt kan man vara säker på att ens kunder hittar fram till ens hemsida.

Comments