Varför man måste använda den nya tidens SEO för att nå kunder i Stockholm
Att nå kunder lokalt i Stockholm var förr i
tiden en fråga om att synas och höras i lokala sammanhang. Annonsering i lokala
tv- och radiostationer, reklampelare på strategiska platser och sponsring av
lokala idrottsklubbar var alla populära sätt att nå ut till lokala kunder. Allt
eftersom allt fler söker efter det mesta online räcker det inte längre till att
finnas i gula sidorna och marknadsföra sig med dessa traditionella metoder. Man
måste också kunna bli hittad för alla de söktermer som ens kunder använder när
de söker efter den typ av produkter eller tjänster som ens företag arbetar med.
Det är därför man måste arbeta extra hårt i dagsläget med SEO i Stockholm.
Oavsett vad det är just ditt företag arbetar
med görs det garanterat en stor mängd sökningar varje dag i Stockholmsområdet
som är relevanta för just ert affärsområde. Om ert företags hemsida inte rankar
högt upp på Googles förstasida för så många av dessa söktermer som möjligt går
ni miste om en stor mängd potentiella kunder. Dessa kunder kan dessutom vara
ännu mer värdefulla än kunder du nått genom traditionell marknadsföring. Genom
att kartlägga trafiken från sökmotorer och se hur dessa besökare agerar när de
besöker din sida kan man nämligen lära sig väldigt mycket om sina kunder ch
utforma framtida produkter och marknadsföring för att bättre passa dessa.
Att arbeta med SEO i just Stockholm kräver
inte bara en bra kunskap om hur SEO i stort fungerar men också en bra
lokalkännedom. Beroende på ens företag kan man ha kunder i hela landet, endast
i Stockholmsområdet eller till och med främst från en enskild stadsdel. Genom den
kartläggning man tidigare har gjort kan man arbeta allt bättre mot att nå just
de rätta kunderna på rätt plats. Detta gör att ett målmedvetet och långsiktigt
lokalt SEO arbete i Stockholm gör att man kan nå sina kunder med betydligt
större träffsäkerhet än vad som någonsin tidigare har varit möjligt.
Hur går lokal SEO till?
Google har lagt ett allt större fokus på att
serva sina användare med information som inte bara är ämnesmässigt relevant
utan också geografiskt relevant. En användare i Stockholm som söker efter en
biltvätt kommer inte få upp sökresultat för biltvättar i Göteborg. Det är
därför viktigt att man utformar sin hemsida och bygger länkar till den på ett
sätt som förankrar ens hemsida geografiskt. Detta sker genom att se till att
alla adressuppgifter finns inmatade på Google Maps, att viktiga lokala register
och hemsidor länkar till ens egen hemsida och att man nämns frekvent på andra
lokala plattformar som Facebookgrupper och Twitterkanaler. På detta sätt kan man vara säker på att ens
kunder hittar fram till ens hemsida.
Comments
Post a Comment